انرژي ذهني(3)


 






 
هر گاه تفکرات مثبت داشته باشيد، استعدادهاي ذهني و نيروهاي دروني شما فعال مي شود و هرگاه افکار منفي و مخرب بر شما چيره شود، نيروها و استعدادهاي تان سرکوب شده و باعث شکست شما مي گردد. وقتي مي بينيد که در احساسات منفي غرق شده ايد مي توانيد خيلي ساده از آن خارج شويد. کافي است به يک چيز زيبا فکر کنيد يا مشغول کاري زيبا شويد و وقتي به اين روش عادت کنيد، زودتر از چيزي که فکر مي کنيد خالق زندگي خود خواهيد شد. کاني مک مي گويد:
«درهيچ بازي برنده نمي شويد، مگر آن که آماده برد باشيد.» ما گمان مي کنيم که سخنان و انديشه هاي ما از بين مي روند، در صورتي که تمام آنها باقي هستند و داراي انرژي. به همين دليل قابليت جذب رويدادهاي واقعي مشابه را دارند.
هر کسي که آن درود عاقبت کار که کشت.
با استفاده صحيح و قانونمند از ذهن مي توانيد به تمام آرزوهاي تان برسيد.
و تنها عاملي که مي تواند جلوي آن را بگيرد، فقط انديشه هاي خودتان است. تمام انسان هاي بزرگ و موفق معتقدند که بزرگ ترين محدوديت، انديشه هاي محدود خود انسان است. واقعيت از انديشه آغاز مي شود. آن را بايد در ذهن خود ببينيد و احساس کنيد آن واقعيت ذهني پس از مدتي تبديل به واقعيت بيروني خواهد شد.
اگر انديشه هاي بزرگ و مثبت خود را جايگزين انديشه هاي منفي و محدود کنيد، در تمام مراحل زندگي موفق مي شويد و دستاوردهايي شيرين خواهيد داشت.

احساس لياقت
 

احساس لياقت براي داشتن نعمتهاي بيکران، باوري است که بدون آن از رسيدن به آرزوها محروم مي مانيد. براي رسيدن به آرزوها بايد خود را شايسته موفقيت بدانيد. اگر احساس کنيد که لايق چيزي نيستيد، يا به آن نمي رسيد يا در صورت رسيدن، پايدار نخواهيد ماند.
هميشه همان چيزهايي را به خود جذب مي کنيد که انتظارش را داريد و جهان همواره به گونه اي با شما برخورد مي کند که خود را لايق آن مي دانيد.

خلايق، هر چه لايق
 

هرگز از خودتان ايراد نگيريد و با خودتان غير دوستان صحبت نکنيد. وقتي خود را چاق و خپل يا زشت يا دماغي گنده در ذهن مجسم مي کنيد، معلوم است که خودتان را دوست نداريد و وقتي خودتان را دوست نداريد، چطور توقع داريد که جهان به شما و آرزوهاي تان علاقمند باشد؟!
شما به آرزوهاي تان نمي رسيد و دعاهاي تان مستجاب نمي شود مگر آن که خود را لايق داشتن آنها بدانيد. براي اين که از اين انديشه هاي محدود کننده و تصاوير منفي رهايي يابيد، بايد انديشه ها و تصورات جديدي خلق کنيد تا نيروهاي دروني تان را به کار گيرد. به نکات مثبت رفتار و جسم خود توجه کنيد و به خاطر موفقيت ها و نعمت هاي موجود در زندگي تان سپاسگزار باشيد، بيشتر به خودتان برسيد، لباس هاي تميز و آراسته بپوشيد، در ظروف خوب غذا بخوريد و به خودتان احترام بگذاريد و به عنوان انساني که اشرف مخلوقات و جانشين خداوند است بدانيد که شايسته بهترين عطايا و برکات خداوند هستيد.

مسئووليت پذيري
 

عقيده دارم که ما با نحوه تفکر و انديشه هاي مان در خلق هر ونه شرايط و اوضاع در زندگي مان، خوب يا بد، سهيم هستيم. افکار و انديشه هاي ما خالق احساسات ماست و در زندگي خويش اين احساسات و عقايد را به کار مي بنديم. به خاطر اشتباهاتي که در زندگي مان رخ مي دهد، نبايد خودمان را سرزنش کنيم.
بين مسئووليت پذيري و سرزنش خودمان يا ديگران فرق وجود دارد. وقتي درباره مسئووليت و تعهد صحبت مي کنم، در واقع درباره داشتن اقتدار و اختيار سخن مي گويم.
هستند کساني که به خاطر داشتن يک بيماري يا داشتن اندامي نامتناسب يا مشکلات ديگر احساس گناه مي کنند. اين عده مسئووليت پذيري را به عنوان سرزنش و کوتاهي تفسير مي کنند! اگر بپذيريم مشکلات و بيماري ها فرصت هايي هستند که ما را در باره چگونگي ايجاد دگرگوني در زندگي به تفکر وا مي دارند، در اين صورت است که به وجود نيروي درون ايمان آورده ايم.
بسياري از کساني که از مشکلات حاد و بيماري هاي وخيم جان سالم به در مي برند، مي گويند شگفت انگيزترين حادثه اي که تاکنون براي آنها رخ داده است، ابتلا به آن مشکل يا بيماري بوده، زيرا اين فرصت را به آنها داده که به زندگي شان با ديدي متفاوت بنگرند.
بياييد به زندگي گذشته تان و مشکلات آن از روي شرم نگاه نکنيد. به گذشته به عنوان قسمتي از زندگي با خير و برکت نگاه کنيد. بدون اين خير و برکت و توانمندي امروز اينجا نبوديد. گذشته ها را رها کنيد. بيش از 80 درصد انسان هاي موفق در زندگي گذشته خود دچار مشکلات اساسي بوده اند. اما به جاي تمرکز روي مشکلات گذشته، آينده دلخواه خود را در ذهن خلق کرده و با تمام احساسات خود روي آن تمرکز نمودند و همين امر باعث موفقيت و خوشبختي آنان گرديد.
پس شروع کنيد به تفکر واقعي و احساس مثبت، با باور اين که شما آفريننده و خالق زندگي خود هستيد و مي توانيد خود را از تمام محدوديت ها و عادت هاي تان رها کنيد، حتي از عادت هاي ارثي و افرادي که فکر مي کنيد شما را محدود کرده اند (پدر، همسر و...) اگر پدرم اجازه مي داد... اگر شوهرم.... اگر به اندازه کافي پول داشتم...اگر سالم بودم...اگر...اگر... زندگي شما فقط چيزي است که شما آن را خلق مي کنيد با افکار و احساسات تان از هر چه راضي نيستيد، عوضش کنيد و به دنبال خوشبختي واقعي باشيد و از زندگي لذت ببريد. گذشته را با عشق و محبت رها سازيد و از اين که چنين آگاهي و بينش جديدي به شما داده است، از آن سپاسگزار باشيد.

نامحدودي ثروت و نعمت درکائنات
 

اگر در کنار دريا ايستاده باشيد و فقط يک ليوان همراه داشته باشيد، چقدر آب مي توانيد برداريد؟ آيا دريا مانع از برداشتن آب توسط شما مي شود؟! تنها محدوديت و عامل ناتواني از برداشتن زياد آب، کوچکي ظرف خودتان است. به قول مولانا:

گر بريزي بحر را در کوزه اي
چند گنجد قسمت يک روزه اي

نعمتها و برکات اين جهان نيز مانند آب دريا فراوان است و تنها عاملي که سبب مي شود افراد در داشتن نعمت ها و برکات زندگي متفاوت باشند، چيزي جز ذهن خودشان نيست. وقتي انديشه هاي مان را بزرگ و مثبت مي سازيم، احساس مي کنيم بارش نعمت هاي خداوند بر زندگي ما افزايش يافته، در صورتي که اين ظرف خود من است که بزرگ شده.
 

هر که بامش بيش، برفش بيشتر
 

تعداد ايده هاي خلاق بي نهايت است، مقدار لذت بي نهايت است، چون خداوند بي نهايت است، چون ذهن بي نهايت است. تعداد همه خوبي ها بي نهايت است و مي تواند از آن شما باشد، اگر به قدرت خود پي ببريد و از آن استفاده کنيد!
با کمينستر فولر مي گويد: «ما در اين جهان آن قدر منابع داريم که بتوانيم وضعيت زندگي تمام انسان ها را ارتقا ببخشيم، بدون آن که معيار زندگي کسي را پايين بياوريم.»
برگرفته از کتاب معجزه ذهن براي رسيدن به آرزوها، دکتر مرتضي احمدي منش
منبع: نشريه راه موفقيت، ش 22.